تبلیغات


بزرگترین جهاد در فضای مجازی ترویج نماز است


جشنواره نماز در فضای مجازی
--------------- بوی نماز - عبادت؛ نردبان ترقی
بوی نماز
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
درباره وبلاگ


صمدی هستم ،انشاالله بتونم با اشاعه نماز در تشویق جوانان و نوجوانان به اقامه نماز اول وقت گامی بر داشته باشم.
همچنین این وب را با تمام وجود به پیشگاه حضرت عصرتقدیم میکنم امید که از ما راضی باشند و ما را ازدیدار خود محروم نسازند

اولیـن چیزی که در قیامت مورد بررسی قرار می گیره "نـماز" و
بهترین چیزی که در قـیــــامـت میتونی ببری "اخلاق نیکوست".

این وب صرفاً جهت آگاهی و درک بهتر نـماز می باشد؛ شنـونده ی پیـشنــــهادات و انتقادات بازدیدکنندگان گرامی هستم، انشالله که این وب اول مورد رضایت خـداوند و سپس شما عزیـزان قـرار گیــرد.

سجده بر سجّـاده عشاق چون كردی سحر
جـان مولا زیــر لب آهسته نـامم را بـبـــــــــر
(*".التـماس دعـا."*)
صمدی

مدیر وبلاگ :-- اسدی
نویسندگان
نظرسنجی
سلام دوستان گرامی ، محتوای وبلاگ بوی نماز چقدر برای شما مفید بوده است ؟






Image result for ‫نماز‬‎

اینکه میفرماید: عبادت کن تا به یقین برسی به این معنا نیست که اگر به یقین رسیدی عبادت را رها کن. مثل اینکه به انسان میگویند اگر خواستی به سقف برسی تا پشت بام را ببینی، از نردبان استفاده کن؛ پله های نردبان را طی کن تا پشت بام را ببینی. به این معنا نیست که وقتی پشت بام را دیدی بگویی نردبان چیست؟ زیرا با تکیه به این نردبان پشت بام را میبینی.... عارف اگر به مقام یقین میرسد چون به عبادت متکی است و اگر به جایی رسید که یقین پیدا کرد و عبادت را ترک کرد، ترک عبادت ملازم با سقوط است. ممکن نیست انسان در مرحله ای بی نیاز از عبادت باشد.
بندگی برای بنده ی خدا ذاتی است؛ در دنیا یا در آخرت. منتها در آخرت عبودیت به نحوه دیگری ظهور میکند. در دنیا به صورت نماز و روزه است ولی در قیامت به ایشان میگویند :«اقرء وارقه»1. آنجا دیگر جای عمل نیست؛ بلکه جای ظهور نتایج اعمال است. آنچه در دنیا از آیات خوانده ای یکی پس از دیگری در قیامت ظهور میکند و یکی پس از دیگری بالا میروی.
«اقرء وارقه» به معنای این نیست که در قیامت قرائت کن و بالا برو؛ زیرا اولا در دنیا به ما میگویند بخوان، چه اینکه آیات قرآن خزاین الهی است؛‌پس بخوانید و بالا بروید و هر درجه ای که گرفتید، پله ای باشد که شما را بالاتر ببرد و شما را متحرک کند؛ نه اینکه همان جا بایستید.
ثانیا در قیامت هم گفته میشود: این درجاتی که میبینید، محصول کار های دنیایی شماست. ظهور کار های دنیا در قیامت به این است که هر چه در اینجا خوانده اید، در قیامت به صورت ترقی نصیب شما میشود. بنابراین، عبادت نردبان است. گاهی انسان این نردبان را میگیرد و به درون چاه میرود؛ مثل کسی که منافقانه یا ریاکارانه عبادت میکند. این نردبان را وقتی به دست چاه کن بدهید به چاه میرود. وقتی به مهندس برق بدهید، به طرف بالا حرکت میکند.
پس بستگی دارد که این نردبان را به دست چه کسی بدهید. منافقان عبادت را انجام میدهند که پایین بروند و مؤمنان عبادت را انجام میدهند که بالا بروند.
برای آنان این نقش را دارد که «واعبد ربک حتی باتیک الیقین»2 و برای منافقان این نقش را دارد که «فهم فی ریبهم یترددون»3.
این نردبان هرچه پله هایش بیشتر باشد منافق را بیشتر به عمق چاه فرو میبرد و هر چه بیشتر عبادت کند، شقی‌تر خواهد شد. از طرف دیگر هرچه درجات ایمان انسان بیشتر باشد، به باطن عبادت، یعنی جایی میرسد که به جز خدا نبیند.
اگر ما در باطن احساس آرامش کردیم، به حکمت عبادت رسیده ایم؛ آنگاه چیزی ما را نمی لرزاند و هیچ حادثه ای ما را نگران نمیکند.بدون عبادت انسان نمیتواند یقین پیدا کند. ممکن است کسی عالم شود و عبادت صوری داشته باشد اما اگر به سر عبادت نرسد، از اهل یقین نخواهد بود.
«رب» یعنی مالک، مدبر. آن مبدأ هستی که تقدیر و تدبیر انسان به دست اوست رب انسان است و انسان نمیتواند بدون او نیاز های خود را برطرف کند. قهرا خداوند مدبر میشود؛ پرستش هم برای آن است که انسان از نفع و کمال معبود استفاده کند؛ لذا تعلیق حکم بر این وصف که فرمود « واعبد ربک» ناظر بر این استدلال است که چون رب تو است وی را عبادت کن، عبادت برای چیست؟ آیا برای اینکه روزی شما را تأمین کند؟ او اگرچه رازق است ولی شما برای تأمین روزی او را عبادت نکنید؛ او رحیم است اما شما برای اینکه به جهنم نروید او را عبادت نکنید. همت شما بلدن باشد و برای جهنم نرفتن و حتی برای اینکه به بهشت بروید عبادت نکنید؛ زیرا او شما را به بهشت میبرد. خوب است انسان خود را بالاتر از این امور بداند و مانند امام صادق (ع) چون خدا را دوست دارد عبادت کند.

تو بندگی چو گدایان به شرظ مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری داند

1. کافی،ج 2، ص 601، ح 12؛ کنزالاعمال، ج 1 ، ص 520، ح 2330.

2. سوره حجر، آبه 99.

3. سوره توبه، آیه 45

منبع: کتاب حکمت عبادات نوشته آیت الله جوادی آملی




نوع مطلب : بوی نماز، 
برچسب ها : عبادت؛ نردبان ترقی،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 2 فروردین 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

كلیك كنید --

بوی نماز

-----------------

کودک ونماز ----------------










------

----
Image result for ‫ایکن پی دی اف‬‎
آموزش نماز برای نوجوان ----- [
] فیلم کوتاه توجه به نماز
لوگوی نمازو نیاز ----
-
-


[[
] ]
-
 


--- -- کانال تلگرام جشنواره نماز در فضای مجازی
- --